woensdag 14 april 2021

Voetgangers en haaietanden

Een veel voorkomend 'probleem' onderweg is de verkeerskennis van de voetgangers en dan met name in combinatie met haaietanden.

Vanochtend kwam ik onderweg naar een afspraak voor een rijles een dergelijke situatie tegen.

Al rijdend op een doorgaande weg kom ik een kruisend fietspad tegen. De situatie is dusdanig ingericht dat de kruisende fietsers en bromfietsers voorrang hebben t.o.v. de bestuurders op de doorgaande rijbaan. Volkomen duidelijk, voor zowel de automobilisten als voor de fietsers/bromfietsers.

Echter vanochtend liepen er twee oudere mannen met hun hond. Ik zag de mannen al lopen en wist al ver van tevoren wat er ging gebeuren. De mannen hadden mij al aan zien komen en liepen dan ook door (kruisende voetganger/geen V.O.P.). Ik ben netjes gestopt, maar vroeg de mannen wel waarom ze zo angstig keken. Waarop één van de heren me meldde dat ik moest stoppen vanwege de haaietanden. Waarop ik de man heb gemeld dat de voorrang in een dergelijke situatie geldt voor bestuurders en dat dit dus niet geldt in het geval er alleen maar voetgangers zijn (een voetganger is per slot van rekening geen bestuurder).

Dit is een klassiek voorbeeld van het feit dat je als bestuurder de fout opvangt van een andere verkeersdeelnemer, doe ik graag trouwens. Maar ik ga ook wel graag even (als dit kan) het gesprek aan.

In de dagelijkse praktijk heb ik hier in de lesauto toch met enige regelmaat mee te maken en ik wijs mijn leerlingen hier dan ook op. "Let goed op, want de voetganger kent de regels niet of is niet bereid om deze goed toe te passen (uitzonderingen daargelaten)."

Het RVV is hier heel duidelijk over, bijvoorbeeld artikel 80: "Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders op de kruisende weg."

Dit probleem doet zich natuurlijk ook voor met hardlopers die zich op het fietspad begeven. Op het internet kwam ik van een atlektiekvereniging het volgende tegen (hier speelt het natuurlijk ook, met name als het (bijna) mis gaat);
Atletiek vereniging De Veenlopers

Rijschool Bakker
Facebook Rijschool Bakker
Instagram Rijschool Bakker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijlessen in een schakelauto of automaat?

De meeste kandidaten die zich aanmelden bij mijn rijschool willen graag hun schakelrijbewijs halen. Dat is nog altijd een logische stap, wan...