vrijdag 17 september 2021

Eerlijk advies

Afgelopen week stonden er een aantal proeflessen ingepland. Op zich niet heel spannend, maar één afspraak sprong er wel uit.

Eén van de leerlingen vertelde mij dat hij inmiddels meer dan 60 rijlessen heeft gehad bij een andere rijschool in Leeuwarden en dat hij ook al 3 maal examen heeft gedaan en helaas was gezakt.

Ik had al gevraagd naar de uitslagformulieren, zodat ik een completer beeld zou krijgen van waar nog aan te werken. Deze had hij helaas niet, maar hij wist me wel te vertellen dat hij moeite heeft met het verdelen van de aandacht. Tijdens de proefles heb ik hem een route laten rijden en het klopte inderdaad. Bij het naderen van een kruispunt of rotonde wist hij niet waar te beginnen en reageerde ook heel onrustig (wel ontkoppelen, niet ontkoppelen, wel terugschakelen, niet terugschakelen). Ik heb hem wel aanwijzingen gegeven en aangespoord om hardop te verwoorden, maar dat heeft hij waarschijnlijk nooit gedaan.

Bij terugkomst bij huis heb ik de proefles met hem doorgenomen en aangegeven wat mijn bevindingen zijn. Mijn advies voor hem was om eens na te denken om de overstap te maken naar de automaat. Hij is dan beter in staat om de aandacht te verdelen. Na het behalen van het rijbewijs kan hij ervaring opdoen en genieten van de vrijheid van een rijbewijs. Als hij dan later alsnog een schakelrijbewijs wilt halen, dan kan dat alsnog.

Vandaag heeft hij me laten weten (na overleg met zijn ouders) om mij advies op te volgen.

Zelf verbaas ik me erover dat de mogelijkheid van de automaat niet eerder is besproken en dit advies niet eerder is gegeven.

Rijschool Bakker
Facebook Rijschool Bakker
Instagram Rijschool Bakker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijlessen in een schakelauto of automaat?

De meeste kandidaten die zich aanmelden bij mijn rijschool willen graag hun schakelrijbewijs halen. Dat is nog altijd een logische stap, wan...